Köles élettani hatása

2018.03.06

Történelme, jellemzői: 

A köles az egész világon nagyon elterjedt növény volt a XVIII. -XIX. századig, amikor a fejlődéssel kiszorult a gazdagabb emberek konyhájáról, és egyre inkább lenézően a "szegények eledelének" titulálták. 

Az ipari forradalom idején, míg a többi gabonát finomítani (és egyben sajnálatosan tápanyagértékét csökkenteni) tudták, addig a köles feldolgozására nem született megoldás.

Hazánkban a mai napig főleg az állatok takarmányozására és madáreleségnek használják.


Vitamin- és tápanyagtartalma: 

A köles az egyetlen olyan gabona, amely a teljes értékű fehérjék mellett hét aminosavat is tartalmaz, például az úri. metionin nevű aminosavat, mely azért felelős, hogy az immunrendszer ne gyengüljön le. 

A kölesnek viszonylag magas a zsírtartalma, így az energiatartalma is.

Fehérjéi pedig értékesebbek, mint például a zabban található fehérjék. Sok szerves sót és rostanyagot tartalmaz. 

A tápanyagok eloszlása a szemen belül olyan egyenletes, hogy a hántolt mag is teljes értékűnek tekinthető.

Kovasav tartalmának köszönhetően a bőrt rugalmassá, a hajat fényessé, a fogakat, körmöket erőssé teszi.

Egészségügyi hatása:  

A köles az egyetlen lúgosító hatású gabona!

 Kevés keményítőt tartalmaz, könnyen emészthető és nem idéz elő gázképződést. 

Magas a fűtőértéke. 

Vese- és hólyaggyulladás, valamint a lép megbetegedése esetén is alkalmazható. Fogyaszthatják a szénanáthával küzdő betegek, valamint a lisztérzékenyek is. 


10 jó ok,  amiért érdemes fogyasztani


1. Lúgosító hatású

Az optimális egészséghez gyakran javasolják az orvosok a lúgos diétát. Tény: az egészséges táplálkozás 60 százaléka lúgos ételekből áll. A köles is lúgosító élelmiszer - így segít fenntartani testünkben az egészséges pH-egyensúlyt, és ez elengedhetetlen a betegségek megelőzésében.


2. Gluténmentes

Tápláló gluténmentes élelmiszert keresünk?

 Megtaláltuk. Mi lehet jobb a kölesnél?

 Remek tápanyagforrás amellett, hogy gluténmentes. Lisztérzékenységgel küzdők számára is ideális, hiszen ők a gluténtartalmú termékekre nagyon érzékenyek


3. Fontos magnézium-forrás

Az egészséges köles magnéziumban gazdag. 

A magnézium olyan ásványi anyag ez, mely számos testi funkciónkban kulcsszerepet játszik. Bizonyítottan csökkenti a migrénes rohamok számát és kordában tartja az asztmát.

 Az alacsony magnéziumszint növeli a magas vérnyomás-, a beszűkülő artériák-, a plakk formálódás esélyét, melyek mind szívproblémák kialakulásához vezetnek. 

Ezeknek kockázatát minimálisra csökkenthetjük, ha magnéziumban gazdag ételeket eszünk, így például kölest. A köles előnye továbbá, hogy a magnézium mellett mangánt, foszfort és vasat is tartalmaz.


4. B-vitaminban gazdag

A köles nagy mennyiségű B-vitaminnal látja el szervezetünket. A niacin, folacin, riboflavin, tiamin csak néhány azon fontos B-vitaminok között, melyeket a köles tartalmaz és testünk energiaszintézisében szerepet játszanak. 

Ha tehát energiát szeretnénk és fáradtnak érezzük magunkat, egy tálka köles mindig jól jöhet, megfelelő mennyiségű energiával tölt fel bennünket!


5. Kiváló antioxidáns

Védjük magunkat a szabad gyökök károsító hatásaival szemben kölessel, mivel ennek az élelmiszernek erős antioxidáns hatása van.

6. Egészséges koleszterinszintet biztosít


Ez a kellemes ízű gabona a fitokemikáliák kiváló forrása, mely tanulmányok szerint csökkenti a "rossz" koleszterin szintjét, ám emeli a jó koleszterinét. Vagyis feltétlenül iktassuk be étrendünkbe, ha fontos a szívünk egészsége!


7. Prebiotikumként működik

Szervezetünknek jó baktériumokra is szüksége van. 

A kölesnek ismert prebiotikus aktivitása, mely hozzájárul a jó baktériumok mennyiségének növeléséhez - ezek kulcsszerepet játszanak az emésztés elősegítésében. Plusz, ellentétben a finomított gabonákkal, a köles nem teszi lehetővé a rossz baktériumok elszaporodását.

8. Csökkenti a triglicerid-szintet

A triglicerid egyfajta zsír, mely a vérben kering. Az abnormális trigliceridszint növeli a szívproblémák kialakulásának kockázatát. 

Kölesben gazdag étrenddel megelőzhetjük ezt a gondot, mert segít fenntartani a megfelelő trigliceridszintet, egészséges szív- és érrendszert eredményezve.


9. Javítja a hangulatot

A köles triptofánt tartalmaz, azt az esszenciális aminosavat, mely segíti a szerotonin termelődését. 

A szerotonin jelentős hatással van hangulatunk, alvásunk és étvágyunk alakulására, az alacsony szerotonin-szint depresszióval és alvászavarral járhat. 

Tehát, ha rossz a hangulatunk, jó tanács egy tál köles főzése és elfogyasztása! 

Ha vidám rendezvényt szeretnénk, a köles torta, köles süti vagy kölessel készült sült rizs mindig jó választás...!


10. Jó minőségű fehérje-forrás


Számos jó fehérje-forrás létezik, többségük azonban erősen savas és felboríthatja szervezetünk pH-egyensúlyát.

A köles előnye, hogy nemcsak lúgosít, de csupán 50 gramm belőle fedezi a napi javasolt fehérjebevitel 12 százalékát.

 A vegetáriánus étrendet követők számára fokozottan ajánlott kölest fogyasztani, hogy megfelelő mennyiségű fehérjét juttassanak szervezetükbe.

Fontos megjegyezni, hogy túlzásba sem kell vinni a köles fogyasztását. A pajzsmirigy diszfunkcióval küzdő embereknél a köles túlzott fogyasztása ronthatja a tüneteket. 

Tehát, már meglevő pajzsmirigy-problémák esetén a köles vagy köles alapú ételek bevitelét korlátozni kell.

Heti 1-2 alkalomnál többször NE fogyasszuk!

Forrás: Napi doktor

Tetszett amit olvastál?

Ne feledd el megosztani az ismerőseiddel!