Lúgos-Savas élelmiszerek

2018.06.04


A gyümölcsökről

 Az agy semmilyen más hajtóanyaggal nem tud működni, csakis szőlőcukorral.                              A gyümölcsben szőlőcukor és gyümölcscukor is van. 

A gyümölcscukor, más néven fruktóz nem nagyon igényel inzulin kiválasztást, viszont a bélen átjutva szőlőcukorrá alakul szép lassan, így alig emeli a vércukorszintet - szemben a szőlőcukorral. 

A gyümölcsben éppen olyan arányban van szőlő-és gyümölcscukor, ahogy a legjobb, vagyis egyszerre ad a glükóz jó szellemi képességet, ugyanakkor a fruktóz a hosszabb távú energiát biztosítja, a hasnyálmirigy megterhelése nélkül.

 Emésztése, fölszívódása csupán jelentéktelen töredékét kívánja meg annak az energiának, ami más ételek lebontásához szükségeltetik.

 A gyümölcsök 80-90 százaléka tisztító víz, méghozzá desztillált víz. A magas víztartalom a sav felhígításához is segítséget nyújt.


Zöldségekről:

 A zöldségek nem kívánnak sajátságos, specifikus emésztőnedveket, lebontódnak akár semleges, akár savas, akár lúgos közegben. De ez csak akkor igaz, ha nem vonjuk ki a víztartalmát az elkészítés során. 

(A főtt burgonya a gyomorba kerülve nem ugyanúgy viselkedik, mint az olajban sült.)

 Nyolc aminosav van, melyeket a szervezetnek külső forrásból kell beszereznie, s jóllehet, valamennyi zöldség és gyümölcs tartalmazza a legtöbbet ezek közül, vannak olyan zöldségek és gyümölcsök, amelyek mind a nyolcféle aminosavat tartalmazzák, amit testünk önmaga nem tud előállítani. 

Ezek a sárgarépa, a banán, a kelbimbó, a káposzta, a karfiol, a kukorica, az uborka, a padlizsán, a kelkáposzta, a zöldborsó, a burgonya, a tök, a paradicsom, továbbá valamennyi dióféle, a szezámmag, a napraforgómag, a földimogyoró és a bab.


Milyen érdekes?

 Bizonyos diéták épp ezeket a létfontosságú alkotó elemeket tiltják!


A nyers gyümölcsök, zöldségek döntő többsége lúgos lebontású.

Aki változtat eddigi életmódján, és reggelire beiktatja étrendjébe a bőséges gyümölcsfogyasztást, ebédre vagy vacsorára nyers zöldségekből salátát eszik, döntő lépést tett egészsége érdekében. 

Olyan folyamatot állít meg, ami hosszan tartó, napi közérzetét befolyásoló betegségbe torkolna, amely legfeljebb kezelhető, de már vissza nem fordítható.

Ahhoz, hogy szervezetünk ne savasodjon el, a napi táplálékunkkal bevitt anyagok 75%-át lúgos élelmiszereknek kellene kitenniük, és ideális esetben mindössze 25%-a lenne savas alapanyag. 

Azért mondunk alapanyagot, mert vannak lúgos alapanyagok, amelyek a feldolgozás módjától függően megváltoztatják a kémhatásukat, vagy a szervezetben savasan bomlanak le, és fordítva. 


Példa:

A legtöbb gyümölcs lúgos kémhatású, de a főzéstől savassá változik, tehát a gyümölcslevesek, gyümölcsszószok már enyhén savasok, a befőttek, a lekvárok pedig már savas kémhatásúak.


Lúgos  Gabonafélék                                                                        

  • Köles                                                                                   
  • Hajdina
  • Amarant

Savas gabonafélék

A felsorolt három kivételével mindegyik gabona, a belőlük készült pelyhek, kenyerek, egyéb gabonatermékek, tészták, kek­szek, ropik, csipszek, müzli


Húsételek, állati eredetű termékek 

Savas

  • Csont
  • Joghurt, 
  • savó

Lúgos

  • Minden hús és hal, tenger gyümölcsei, minden belsőség, füstölt termékek, felvágottak, kolbászok.
  • Tojás, tej és tejtermékek, sajt, majonéz, majonézes salátaöntetek, zselatin, kocsonyák

Diófélék, olajos magvak 

Lúgos

Gesztenye, kókuszdió, mandula, napraforgómag, szezámmag, török-mogyoró

Savas

Földimogyoró, dió, pisztácia, kesudió


Gyümölcsök

Lúgos

Alma, ananász, avokádó, banán, citrom, görögdinnye, sárgadinnye, grapefruit, kajszibarack, kiwi, körte, mandarin, mangó, meggy, narancs, nektarin, őszibarack, papaya, szamóca, szőlő, aszalt gyümölcsök (pl. datolya, füge, mazsola, meggy, körte, sárgabarack, szilva) 

Savas

Áfonya, cseresznye, egres, ribizli, fekete ribizli, szilva Befőttek, dzsemek, lekvárok, azaz cukorral eltett gyümölcsök, kénnel aszalt szilva 



Zöldségek

Lúgos

Articsóka, babfélék (zöldbab, Lima bab stb.). bambuszrügy, borsó, brokkoli, burgonya, cékla, csicseriborsó. endívia, fejes saláta, gombák, hagymák (vöröshagyma, póréhagyma, fokhagyma). káposzta, savanyú káposzta, karalábé, karfiol, kelkáposzta, kelbimbó, kínai kel, lucerna. olívabogyó, padlizsán, paradicsom, paszternák, petrezselyem, retek, sárgarépa, fehérrépa, sóska, gyermekláncfű, szójabab, tök, sütőtök, uborka, zeller, zöldpaprika. 

Savas

Kukorica, lencse, spárga, spenót, száraz bab, tápióka 



Egyéb, gyakran használt élelmiszerek 

Lúgos

Gyógyteák és zöldtea Juharszirup, melasz, méz Pótkávé

Szentjánoskenyérpor (karob) Szójaszósz, tartósítószer nélküli, gyomorirritáló fűszerek (például borsikafű, bazsalikom, rozmaring, tárkony, kömény) 

Savas

  • Alkoholtartalmú italok, 
  • Cukor, édesség,
  • Dohány
  • Ecet, borecet, ízesítőszerek
  • Kakaó, kávé, fekete teák
  • Só, erős fűszerek (bors, mustár, paprika) 


Hasznos volt a cikk a számodra? Oszd meg ismerőseiddel!